Idea konkursu

Dlaczego zdecydowaliśmy się powołać ten konkurs?

Aplikacje są wszędzie – podatki, służba zdrowia, emerytury, autostrady… Są konieczne – żeby zrobić cokolwiek. Minister Cyfryzacji pisze: „Coraz więcej spraw na styku obywatel – administracja państwowa można dziś załatwić bez wychodzenia z domu.” Ale dlaczego tak niewiele spraw można załatwić bez wychodzenia z siebie?!

Najgorsze, że zaczynamy się do tego przyzwyczajać. Uważamy to za normalne, że jest to konieczna cecha nowoczesnych technologii, „cena postępu”. No nie – to nie jest postęp tylko partactwo. Niestety nie ma prawa, które karze za takie postępowanie. Jeśli ktoś zaprojektuje most i ten most się zawali – winowajca idzie do więzienia. Ale jeśli ktoś zbuduje cyfrową usługę przy której miliony ludzi dostają szału – nie dzieje się nic. Aż do dzisiaj. Od tego roku będziemy przydzielać nagrodę w Konkursie na ANTYaplikację – dla najgorszej aplikacji dostępnej publicznie.

Nagrodzimy wystawców publicznych i komercyjnych. Wręczymy ją po raz pierwszy w tym roku w listopadzie. Zgłaszajcie kandydatów! Zrobimy reklamę największym partaczom. To nasza jedyna broń.

Fundatorzy:
Prezes PTI Wiesław Paluszyński i
Krzysztof Komorowski

Kryteria konkursu

Jak będziemy oceniać?

Nagrody w Konkursie na ANTYaplikację będzie przydzielać jury, kierując się wybranymi kryteriami. Zdefiniowaliśmy 5 kryteriów głównych, a oprócz tego uwzględniliśmy także kryteria pomocnicze (wysokość nakładów poniesionych na stworzenie aplikacji lub rozgłos wywołany udostępnieniem aplikacji).

Kryterium funkcjonale

Nierealizowanie głównych funkcji, dla których użytkownicy ryzykują użycie aplikacji, lub umieszczanie tych funkcji w miejscach trudno dostępnych lub uzależnianie możliwości ich uruchomienia od trudnych lub niemożliwych do spełnienia, lub niejasnych, warunków. 

Kryterium user interface

Mało przyjazny user interface, osiągany w szczególności poprzez: błędy techniczne, mylące opisy lub ich brak, pola zawierające kategorie niedostosowane do sytuacji, przestarzałą technologię, nieintuicyjną, nieopisaną sekwencję wymaganych działań, nieergonomiczny, budzący wstręt web design.

Kryterium procesowe

Możliwie niejasny, nielogiczny lub niepotrzebny proces biznesowy, który wyżej opisany interfejs użytkownika usiłuje realizować (w tym – związane z nim możliwie absurdalne wymagania prawne i formalne – dla aplikacji publicznych).

Kryterium wsparcia

Możliwie niekompetentny, powolny i nieprzyjazny Help Desk lub brak wykrywalnego Help Desku.

Kryterium biznesowo-instytucjonalne

W przypadku aplikacji komercyjnych – możliwie duża zależność przychodów firmy od sukcesu działania aplikacji; W przypadku aplikacji publicznych – możliwie duża waga usługi opartej o aplikację ubiegającą się o Nagrodę

Kryteria pomocnicze

Jako kryteria pomocnicze można uznać: nakłady utopione poniesione i utracone w wyniku wytworzenia aplikacji ubiegającej się o Nagrodę oraz rozgłos wywołany udostępnieniem aplikacji ubiegającej się o Nagrodę. 

Kryterium funkcjonale

Nierealizowanie głównych funkcji, dla których użytkownicy ryzykują użycie aplikacji, lub umieszczanie tych funkcji w miejscach trudno dostępnych lub uzależnianie możliwości ich uruchomienia od trudnych lub niemożliwych do spełnienia, lub niejasnych, warunków. 

Kryterium user interface

Mało przyjazny user interface, osiągany w szczególności poprzez: błędy techniczne, mylące opisy lub ich brak, pola zawierające kategorie niedostosowane do sytuacji, przestarzałą technologię, nieintuicyjną, nieopisaną sekwencję wymaganych działań, nieergonomiczny, budzący wstręt web design.

Kryterium procesowe

Możliwie niejasny, nielogiczny lub niepotrzebny proces biznesowy, który wyżej opisany interfejs użytkownika usiłuje realizować (w tym – związane z nim możliwie absurdalne wymagania prawne i formalne – dla aplikacji publicznych).

Kryterium wsparcia

Możliwie niekompetentny, powolny i nieprzyjazny Help Desk lub brak wykrywalnego Help Desku.

Kryterium biznesowo-instytucjonalne

W przypadku aplikacji komercyjnych – możliwie duża zależność przychodów firmy od sukcesu działania aplikacji; W przypadku aplikacji publicznych – możliwie duża waga usługi opartej o aplikację ubiegającą się o Nagrodę

Kryteria pomocnicze

Jako kryteria pomocnicze można uznać: nakłady utopione poniesione i utracone w wyniku wytworzenia aplikacji ubiegającej się o Nagrodę oraz rozgłos wywołany udostępnieniem aplikacji ubiegającej się o Nagrodę. 

Kwestie formalne

Terminy zgłoszeń i ogłoszenia wyników

Ponieważ na nasz konkurs na ANTYaplikację stale nadchodzą nowe, inspirujące zgłoszenia – postanowiliśmy przedłużyć możliwość zgłaszania kandydatur do 15 lutego.

W związku z tym wyniki konkursu na ANTYaplikację 2023 ogłosimy 22 lutego 2024.

  • Zgłoszenia: 23 października – 23 listopada 2023 r.
    15 lutego
  • Ogłoszenie wyników: 29 listopada 2023 r. 22 lutego

Regulamin i informacja o przetwarzaniu danych

  • Regulamin Konkursu na ANTYaplikację
  • Informacja o przetwarzaniu danych osób zgłaszających

Zgłoszenia

Formularze zgłoszeniowe

Każdy zgłosić może 1 aplikację komercyjną i 1 aplikację publiczną.

Aplikacje komercyjne
Aplikacje publiczne

Jury

Kto będzie oceniał aplikacje?

Wiesław Paluszyński

Prezes PTI i wiceprezes PIIT

Zawodowo zajmuje się kwestiami cyberbezpieczeństwa. Pracował na odpowiedzialnych stanowiskach w administracji państwowej, a obecnie od 2003 roku prowadzi własną firmę konsultingową .

Krzysztof Komorowski

Prezes firmy konsultingowej Eprom

Były fizyk jądrowy. W branży IT od końca XX w. Zajmuje się wymagającymi projektami u wymagających klientów. Ekspert Instytutu Sobieskiego.

Tomasz Mikołajczyk

Nauczyciel, lider projektów edukacyjnych

W sieci znany także jako „Pan Informatyk”, członek Sekcji Informatyki Szkolnej PTI, ekspert projektu „Laboratoria Przyszłości”. certyfikowanym testerem ISTQB z kilkuletnim doświadczeniem w roli QA Managera.

Marek Hołyński

Przewodniczący GSK PTI

Specjalista od grafiki komputerowej, brał udział w tworzeniu standardu OpenGL oraz stacji graficznych Silicon Graphics. Publicysta, popularyzator informatyki. Wiceprezes TVP S.A. ds. nowych technologii w latach 2004–2006, dyrektor Instytutu Maszyn Matematycznych.

Paweł Dobrowolski

Główny ekonomista PFR

Od 1995 roku zajmuje się doradztwem gospodarczym, Prezes fundacji Świat Pieniądza, ekspert Instytutu Sobieskiego, strażak Ochotniczej Straży Pożarnej. W latach 201-2013 prezes FOR - Forum Obywatelskiego Rozwoju. Absolwent Harvardu.

Piotr Kociński

Sekretarz Rady ds. Bezpieczeństwa Jądrowego.

Fizyk z wykształcenia. Doświadczony manager w firmach technologicznych (Lotos) oraz firmach IT (IBM, EY, Accenture, Aplikacje Krytyczne). Zarządzał firmami, prowadził zespoły developerskie, projektował architekturę korporacyjną i prowadził projekty badawczo-rozwojowe.