Strona głównaAktualnościPierwsze takie studia podyplomowe: “Retro-computing: technologie i sztuka cyfrowa”

Pierwsze takie studia podyplomowe: “Retro-computing: technologie i sztuka cyfrowa”

-

Od 13 października br. ruszają na Politechnice Rzeszowskiej nowe i unikatowe w skali Polski i świata studia podyplomowe “Retro-computing: technologie i sztuka cyfrowa”.  Polskie Towarzystwo Informatyczne objęło je patronatem honorowym.

Zapisy na studia rozpoczęły się 7 lipca br. i potrwają do końca września.  Zajęcia prowadzone będą w formule studiów zaocznych (sobota-niedziela), obejmą wykłady oraz ćwiczenia/warsztaty. Zjazdy zaplanowano co około 4 tygodnie na uczelni (formuła w 100% stacjonarna). Koszt studiów to 3000 PLN za dwa semestry.

Start Studium wyznacza kolejny kamień milowy w upowszechnianiu kultury retro-computing.  Przypomnijmy, iż w grudniu 2021, polska demoscena (skupiająca osoby tworzące artystyczne miniatury multimedialne na retro komputery) została wpisana na listę dziedzictwa niematerialnego UNESCO.

Kierunek przedstawia interdyscyplinarnie tematykę retro computingu.  Tematy wykładów obejmują zarówno kwestie technologiczne, jaki i kreatywne. Przewidziano zajęcia z historii informatyki (w tym – w Polsce), dotyczące architektury 8-/16-bit, systemów operacyjnych retro, urządzeń peryferyjnych.  Słuchacze poznają także tematy związane z tym, co można stworzyć na retro-komputerach: historię gamedev i demosceny, retrogamedev.  Nie zabraknie informacji na temat rozwoju i zasad funkcjonowania tzw. przemysłów kreatywnych.

Po kierunku można spodziewać się rozrywki, sporej dawki wiedzy, warsztatów, dobrego towarzystwa (zarówno wykładowców, jak i samych słuchaczy) oraz ogólnie – unikatowych doświadczeń. “Lwia część nazwisk wykładowców jest dość dobrze znana w środowisku.  Są to osoby ze środowiska demoscenowego bądź akademicy, którzy przykładowo historią informatyki zajmują się od kilkudziesięciu lat.  Lada dzień zostanie uruchomiona strona internetowej Studium, gdzie będą sylwetki wszystkich Wykładowców.  Mogę powiedzieć, że są to osoby z Rzeszowa, ale również z Krakowa, Katowic, Łodzi, Warszawy czy Poznania” — zapewnia dr Michał Piętal, Kierownik Studium.

Studium posiada patronaty: Polskiego Towarzystwa Informatycznego (https://portal.pti.org.pl/ ), Komitetu Społecznego Kronika Polskiej Demosceny (https://kskpd.pl/ ), partnerstwo UBU Labu (https://ubulab.edu.pl/ ) i merytoryczną pomoc członków Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego (na etapie tworzenia Studium; https://ptodt.org.pl/ ).  Na dodatek, firma Cloanto Corporation zapewniła o użyczeniu licencjonowanych plików dla uczestników, tj. części retro systemów operacyjnych, nieodpłatnie (system AmigaOS 1.x, 3.x i nie tylko).

Jak wiedza o retro może przydać się w dzisiejszym świecie?  To wiedza o tym, jak było kiedyś.  A historią można (i należy) się inspirować, gdyż — jak wiadomo — historia lubi się powtarzać. Mało kto wie, że już na przełomie lat 80-90., firmy takie jak L.K. Avalon czy Mirage, sprzedawały skutecznie polskie gry na “małe Atari”, na Zachodzie.  Zresztą, wspomniane wyżej, przemysły kreatywne (w tym: GameDev), są filarem każdej nowoczesnej gospodarki; większość z nich, miało początki, właśnie w latach 1985-1995, kiedy to upowszechniały się retro mikrokomputery. Dlatego obecne konkursy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju InnoGame, skutecznie wspierają i tak już mocno rozbudowaną, polską branżę GameDev.

Studia można śmiało polecić:

  • osobom hobbystycznie zajmującym się retro-computingiem
  • pasjonatom historii informatyki
  • informatykom chcącym poszerzyć́ swoje horyzonty o historię komputerów w Polsce i na świecie
  • osobom zaangażowanym w cyfrową sztukę̨, aby poznać́ jej początki
  • osobom zaangażowanym w tzw. przemysły kreatywne, aby zgłębić́ ich początki
  • osobom z branży gamingowej, by dowiedzieć́ się na jakich wzorcach opierają̨ się tzw. gry indie
  • kustoszom oraz menedżerom muzeów retro lub innych podobnych instalacji
  • osobom, które planują̨ w przyszłości organizować́ wydarzenia powiązane z retro-computingiem, finansowane ze środków publicznych (np. UE)
  • wykładowcom informatyki w szkołach i na uczelniach, którzy za młodu nie mogli być naocznymi świadkami rewolucji komputerowej, celem wzbogacenia zajęć́

A czym tak naprawdę jest retro-computing?  Retro-computing to wspólnota, sztuka, technologie.  No i rozrywka!

 

Po więcej informacji zapraszamy na stronę: https://retro-computing.prz.edu.pl

Najważniejsze informacje

Informacje z oddziałów